Tuesday, November 10, 2020

KETAHUI PUNCA LAPTOP KESAYANGAN ANDA SLOW!

 Pada kupasan kali ini admin nak kaitkan sikit pasal kenapa laptop anda slow. Pasti akan ada antara anda yang pernah mengalami masalah ini kan? jom baca mengapa masalah sebegini timbul.



Para pengguna laptop kebiasaannya tidak peka mengenai keadaan laptop mereka. Tetapi anda tidak perlu risau, perkara sebegini sering terjadi kerana pengguna sendiri mungkin tidak terdedah dengan pengetahuan  yang secukupnya atau rutin harian yang amat sibuk membuatkan pengguna kurang ambil perhatian tentang isu ini yang boleh membuatkan laptop kesayangan anda menjadi slow, lambat, lembab dan sebagainya.


Tuntutan kerja yang banyak membuatkan pengguna selalu berada didalam keadaan yang kelam kabut, malah ada yang kurang peka tentang sensitiviti laptop itu sendiri. Kita sedar ketika membeli laptop baharu, performance laptop memang sangat laju kerana ia keluar terus dari kilang. Namun hari demi hari, tanpa sedar laptop telah menjadi lembab kerana tiada langkah penjagaan yang betul oleh penguna itu sendiri. semestinya, ini mendatangkan rasa gusar pada pengguna.



kami faham akan perasaan anda yang menghadapi masalah ini. dengan desakan dari pihak atasan dan sebagainya menambahkan lagi rasa resah serta marah.jangan marah dan kesal, kami amat memahami perasaan anda dan trut bersedih dengan apa yang telah terjadi terhadap diri anda.

Jadi disini admin sharekan serba sedikit kenapa laptop lorang boleh jadi slow.


PUNCA-PUNCA LAPTOP SLOW :-


1) DAH LAMA TAK HANTAR SERVICE.

- service ni, kita bersihkan laptop anda secara mendalam. maksudnya apa?. kita baraikan laptop anda dan bersihkan segala habuk dan benda asing yang ada dalam laptop kesayangan anda tu. laptop ni macam kita la, kena mandi kannn.bila laptop dah lama tak hantar service, habuk dalam laptop akan berkumpul, dan masalah overheating atau cepat panas berlaku. secara tidak lansung boleh menyebabkan performance laptop anda drop. masalah kan? jadi rajin - rajin lah hantar service laptop korang tu.



2) BANYAK TEMPORARY FILE YANG TERSOROK.

- temporary fail ni bermaksud file yang sementara sahaja kita guna tetapi dia stay dalam storage kita. jadi bila banyak sangat application yang kita install,atau banyak kerja yang kita buat dalam laptop, maka tercipta lah temporary file ni. temporary file ni hidden dalam storage korang ye. jadi bila kita check storage kita dah penuh, tapi bila check balik tak banyak pon file yang ada dalam tu. haaa temporary file ni lah yang occupy space storage korang. jadi macam mana nak selesaikan masalah ni? cari temporary file tersebut dan padam je semua. ni akan freekan sikit storage korang tu.




3) BANYAK HEAVY-DUTY APPLICATION

- apa itu heavy duty application??. heavy duty application ni maksudnya application yang memerlukan storage yang besar. contohnya macam AutoCAD. bila pengguna kurang pengetahuan tentang application sebegini, main masuk je semua application yang berat. lepas tu bila tak guna kita biar je dalam laptop. ini akan makan space dalam laptop anda.  secara lansung ini akan effect performance laptop anda jugak. jadi buanglah mana apps yang tidak gunakan lagi.


4) HDD & RAM

- ni yang paling penting!!. HDD ialah hard disk dalam laptop anda. segala data dan info serta Operating system anda disimpan disini. biasala bila kita dah pakai lama kan , ada jangka hayat dia sendiri. condition hardisk sendiri akan drop. bahasa teknikal dia kita panggil BAD SECTOR. jadi bila ada bad sector ni, performance laptop korang jugak akan effect. RAM pulak adalah Random Access Memory, ram ni lah tempat dia running kan software anda. jadi kalau dah tahu pakai apps yang memerlukan kelajuan yang tinggi tapi ram anda tidak support kelajuan tu. maka itu menjadi punca laptop slow.
solution dia apa ??. Upgrade lah ke SSD dan RAM yang lebih tinggi.




itulah sahaja yang admin dapat kongsikan sekarang. jadi apa tunggu lagi laptop korang slow?? ada simptom - simptom macam ni?? haaa bawak-bawak lah check laptop korang tu.


kami di OK Computer Solution juga ada menawarkan Service dan upgrade SSD dan RAM tau!! Harga pon berpatutan sangat.


NAK SERVICE LAPTOP??
NAK UPGRADE  SSD DAN RAM??

DATANG LAH KE OK COMPUTER SOLUTION KUALA LUMPUR SEKARANG!!!!


Anda boleh hubungi OKCS Kuala Lumpur:-

03 - 4816 6107 - zakwan (Whatsapp pun boleh)


Lokasi OKCS Kuala Lumpur:-

  • 2 minit dari Kolej Universiti Poly-Tech Mara Taman Shamelin
  • 3 minit dari LRT Pandan Jaya
  • 5 minit dari Sunway Velocity Mall
  • 10 minit dari Pantai Hospital Ampang
  • 11 minit dari MyTown Shopping Mall
  • 12 minit dari Plaza Low Yat
  • 13 minit dari Tesco Extra Ampang
  • 20 minit dari Terminal Bersepadu Selatan (TBS)




No comments:

Post a Comment

ARTIKEL PILIHAN

FUNGSI COOLING PAD LAPTOP | REPAIR LAPTOP KUALA LUMPUR

  FUNGSI COOLING PAD LAPTOP Artikel ini membincangkan tentang fungsi cooling pad laptop.  Kedai repair laptop Kuala Lumpur akan berkongsi ke...